Oppimateriaaleja


Äidinkielen sensori Lari Kotilaisen ohjeita tekstitaitokokeeseen


Tekstityypit

Tekstityyppejä on viisi erilaista. Tekstit edustavat tyypiltään pääasiallisesti yhtä tekstityyppiä, mutta silti tekstissä voi olla esim. narratiivisuutta, deskriptiivisyyttä sekä vaikka argumentoivaa tekstityyppiä.

Argumentoiva tekstityyppi = tekstissä esitetään mielipide ja perustellaan sitä, esim. kolumnit, yleisönosastokirjoitukset ja arvostelut


Deskriptiivinen tekstityyppi = kuvaileva tekstityyppi, käytetään paljon adjektiiveja, esim. kaunokirjalliset tekstit ja reportaasit


Narratiivinen tekstityyppi = kertova tekstityyppi, kerrotaan jokin tapahtumasarja, esim. kaunokirjalliset tekstit, uutinen


Instruktiivinen tekstityyppi = ohjeistava tekstityyppi, käytetään imperatiivia, esim. kaunokirjallisuudessa, käyttöohjeissa, resepteissä


Ekspositorinen tekstityyppi= syy- ja seuraussuhteita esittävä tekstityyppi, esim. tutkielmat






Tekstitaitovastaus                                                  Essee



Tehtävässä on pohjateksti, jota
tutkitaan ja eritellään. Joskus tehtävä
 voi olla myös tuottotehtävä, jolloin
 tulee kirjoittaa pyydetynlainen teksti, esim. referaatti tai uutinen.
Tehtävänantona voi olla pelkkä otsikko (lihavoitu,
ei saa muuttaa), lyhyt tehtävä tai tehtävänanto,
 johon liittyy pohjateksti (aineistoessee).
pituus 2 + sivua
pituus n. konsepti
Teksti nimetään alussa: kuka kirjoittaa ja mikä on tekstin nimi
Teksti esitellään 1. tai 2. kappaleessa: kirjoittaja,
 tekstin nimi, julkaisupaikka ja -aika, tekstin aihe
Vastauksessa mennään suoraan tehtävän asiaan.
Esseessä voidaan johdatella lukijaa asiaan (aloituskappale).
Vastauksen lopetus on lyhyt ja ytimekäs.
Esseessä voi olla erillinen päätäntäkappale,
jossa esim. tiivistetään edellä sanottu tai
esitetään toimintaehdotuksia.
Käsitellään vain pyydettyä asiaa (ei omia mielipiteitä, jos niitä ei kysytä).
Vastataan tehtävänantoon, mutta aineiston
 käsittelyn lisäksi kerrotaan omia ajatuksia
 ja esimerkkejä.
Tehtävänantoon vastataan erittäin tarkasti.
Tehtävänantoa noudatetaan, mutta usein
on tarpeen rajata oma näkökulma.
Otsikko osoittaa tehtävän näkökulman.
Otsikko on mielenkiintoinen ja oivaltava
 ja kertoo tekstin sisällöstä.




Kummassakin:


Otsikon eteen tulee tehtävänumero.
Teksti on yhtenäinen ja johdonmukaisesti etenevä.
Tekstissä on tarkoituksenmukainen kappalejako.
Kieli on hyvää asiakieltä (tosin esseessä voi kieli olla värikkäämpää, jos tehtävänanto antaa  siihen mahdollisuuden).


(Mia Sopasen laatima vertailutaulukko tekstitaito- ja esseevastauksien ominaisuuksista)